CBF’18

Dance your way to CONTACT.

13-16
Iunie
2018
Pre-festival
performance-uri
și masterclass-uri
17-24
Iunie
2018
Festival
cursuri intensive,
laboratoare și jam-session-uri
25-30
Iunie
2018
Post-festival
dance retreat
în natură

/Bun venit

Această ediție a festivalului a luat naștere în jurul ideii dezvoltate de Steve Paxton: "Contact Improvisation este și a fost o formă de spectacol încă de la apariția sa" (Steve Paxton).

De-a lungul timpului, evenimentele de Contact Improvisation, fie ele cursuri, festivaluri sau jam- session-uri, au dezvăluit prin practica sa aspecte foarte profunde ce țin de filosofie, terapie, somatică, educație, ecologie, socio-dezvoltare sau chiar stil de viață, mergând dincolo de pura experiență fizică.

Pentru a ajuta la dezvoltarea practicii de Contact Improvisation, practică relativ nouă în Romania, în acest an ne vom concentra pe latura performativă a Contact Imrpovisation și pe feluri în care putem folosi improvizația pentru a crea dans. Dacă rezonați cu această propunere sau dacă simțiți că acesta este un aspect neglijat în practica voastră vă asteptăm cu drag să explorăm împreună latura scenică a tehnicii de Contact Improvisation.

În această ediție a festivalului veți găsi: cursuri intensive de Contact Improvisation precum și alte tehnici de mișcare, practici de real time composition și activități interdisciplinare precum video-dans. Fiind un festival axat pe procesul de învățare vom pune accent pe a privi și a participa la performance-uri atât în perioada de pre-festival cât și în perioada festivalului propriu-zis; vom discuta despre cum puteți aplica în dansul vostru sau în practica voastră artistică ceea ce vedeți/practicați aici. Acest tip de abordare presupune ca participanții să participe la întregul festival și să se înscrie de dinaintea începerii acestuia. Înscrierile se deschid cu 4 luni înainte de festival și se închid cu 2 săptămâni înainte de începerea acestuia.

Am invitat profesori cu foarte multa experiență, renumiți pe plan internațional, profesori care vor facilita, susține și participa activ la procesul de învățare al tuturor participanților. Această ediție este dedicată în special performerilor și dansatorilor care caută noi surse de inspirație în practica lor fără a fi, însă, dedicată exclusiv lor. Asteptăm pe oricine este deschis și curios în a explora latura poetică a dansului.

Cea de-a 3-a ediție a festivalului va avea un nou format împărțit în 3 etape: pre-festival, festival și post-festival.

Oferim opțiunea de a participa separat la fiecare dintre cele 3 părți și la toate performance-urile de dinaintea și din timpul festivalului. Nu oferim opțiunea de a participa doar la o parte dintr-o singură etapă.

13-16
Iunie
2018
Pre-festival
performance-uri
și masterclass-uri
/ performance-uri ale unor artiști internaționali care folosesc principii de Contact improvisation pe scenă
/ masterclass-uri pentru dansatori profesioniști și amatori pasionați
/ conferințe despre compoziție de dans ținute de Echo Echo Dance Theater Company Irlanda
Descoperă
17-24
Iunie
2018
Festival
cursuri intensive,
laboratoare și jam-session-uri
/ laboratoare de creație pentru participanții care vor sa își dezvolte latura compozițională
/ laboratoare de video-dans pentru participanții care vor să exploreze poetica dansului prin film
/ cursuri pentru începători care vor sa aprofundeze tehnicile de bază ale Contact Improvisation
/ spațiu pentru a practica
/ jam-session-uri
Descoperă
25-30
Iunie
2018
Post-festival
dance retreat
în natură
/ ateliere de dans
/ jam-session-uri
/ plimbări ghidate în natură
/ cercuri de cântat în jurul focului
/ spațiu pentru cercetare și practicat Contact Improvisation
Descoperă
13-16
Iunie
2018
Pre-festival
În această parte, vă invităm să priviți două performance-uri cu dansatori ce folosesc tehnici de Contact Improvisation și practici de improvizație pe scenă, să participați și să învățați de la ei în cadrul a două
master-class-uri, să vă alăturați unei conferințe în care să aflați răspunsuri la întrebări despre practica Poetic Movement.
Prețuri:
80 EUR până la 1 Aprilie
100 EUR după 1 Aprilie
// Acces complet la performance-uri și master-class-uri
13 Iunie
19:00 - 21:00
Performance >Intimacies cu Alexandra and Sergey

14 Iunie
18:30 - 21:00
Masterclass > Gravity free point
cu Alexandra and Sergey

15 Iunie
19:00 - 21:00
Performance > Emperor's clothes/ How do we watch dance + discuție cu publicul

16 Iunie
11:00 - 14:30
Masterclass > Poetic Movement cu Steve Batts
14:30 - 16:00
Picnic/ Pauză
16:00 - 18:00
Lecture > Poetic Movement cu Steve Batts
18:30 - 21:00
Jam Session > Deschis tuturor

Emperor's clothes/ How do we watch dance

PERFORMANCE - 13 Iunie 19h00-20h30 - Steve Batts

Acest performance este parțial dansul liric al unul bărbat de vârstă mijlocie, parțial polemica sa pe diferite subiecte, parțial o discuție analitică, parțial stand-up comedy.

Această nouă lucrare al cărei proces de creație a durat mulți ani este răspunsul lui Steve Batts la senzația că dansul a fost răpit...îndepărtat de la rădăcinile sale autentice aflate în mișcările poetice pe care le poate avea oricine, fără a fi dansator profesionist. Deconectat de la felul fundamental și organic în care oamenii înțeleg și sunt mișcați de felul în care alți oameni se mișcă.

Am fost păcăliți să credem că dansul este despre corpuri, forme, trucuri atletice, măsuri sculpturale statice. Ni s-a spus că scopul este să perfecționăm corpul, să avem forma perfectă, să obținem cele mai spectaculoase mișcări și să arătăm “artistic” și sculptural în fotografii luminate inteligent. Aparent acestea sunt standardele unui “dans reusit” și ne condiționează felul în care vedem, judecăm și gustăm un performance de dans. Acest fel de a măsura și valoriza, însă, creează disonanță în relație cu felul în care creăm, descoperim, valorizăm sensul în mișcare.

Acest mod de a vedea stă la baza felului în care dansatorii se antrenează și la baza limbajului interacțiunilor sociale în dans, astfel încât chiar și când se abordează altă estetică sau etică într-un performance, aceste valori își fac loc în practica de creație; și nu numai acolo, ci și în mișcare, în starea celor care lucrează, în prezentări, în felul în care este pus în perspectivă dansul.

Practicile somatice sunt propuse ca o alternativă dar bogăția de netăgăduit existentă în aceste propuneri tinde să se irosească într-o bulă a experienței personale care poate fi mai degrabă asimilată auto-dezvoltării personale sau unei zone a auto-indulgenței fără a deveni o resursă pentru creație.

Această lucrare este despre un fel diferit de a privi dansul.

Poetic Movement

MASTERCLASS - 14 Iunie 10h00-14h00 - Steve Batts

Acest masterclass va oferi oportunitatea participanților să lucreze într-un mod practic cu ideile prezentate în performance-ul “How To Watch Dancing” și apoi în conferința de a doua zi. Pe lângă felul în care lucrăm cu dorința intutivă de a crea sens în mișcare vom avea parte de un proces exploratoriu riguros ce se bazează pe lucrul cu dispoziția, timpul și spațiul. Vom lucra cu concepte precum: frazarea în mișcare, proximitatea, spațiul vertical și ideea armoniei în construcția coregrafică.

'The genesis of the Poetic Movement work '

CONFERINȚĂ / DISCUȚIE – 14 Iunie 18h00 - 21h00 - Steve Batts

Această conferință oferă informații despre cum s-a dezvoltat în timp abordarea mea asupra dansului și mișcării și ce a stat la baza acestor schimbări. Discuția va oferi câteva explicații despre felul în care mă raportez la timp, spațiu și prezență în munca mea coregrafică. Pentru cei care vor vedea performance-ul “How To Watch Dancing” (Cum să privești dansul) întâlnirea va conține informații cu privire la felul în care a fost creat acest performance, însă informațiile vor fi accesibile și pentru cei care nu au văzut spectacolul. De asemenea, vom avea o sesiune extinsă dedicată întrebărilor și comentariilor.

INTIMACIES

PERFORMANCE - 15 Iunie 19h00 - 21h00 - Alexandra & Sergey

Coregrafie: Steve Batts
Dansatori: Alexandra Soshnicova, Serghey Golovnea - Molodova
Muzica: Daniel Weaver - Anglia
Costume: Tatiana Popescu - Moldova

Co Producție: Echo Echo Dance Theatre Company (Irlanda) și grupul: “Voices” (ADDM, Moldova)

Steve Batts spune despre spectacol:

Uneori îmi numesc lucrările “poetic movement” (mișcare poetică) mai degrabă decât spectacole de dans pentru că, deși la origine sunt dansator de dans contemporan, interesele mele s-au dezvoltat înspre coregrafierea momentelor din viața de zi cu zi și a posibilităților poetice aflate în tipare de mișcare care nu pot fi integrate în nici un stil specific de dans.

Am dezvoltat o tehnică de lucru bazată pe o cercetare detaliata a elementelor de mișcare pe care de obicei le luăm “de bune”. M-am focusat în creația coregrafică pe lucrul cu tonusul, cu aranjări spațiale pe verticală sau orizontală, cu proximitatea între performeri.

Abordarea mea asupra mișcării umane vine dintr-o perspectivă a fiziologiei și a mișcării funcționale, a stărilor emoționale și a rezonanțelor, a poeticii spațiului arhitectural și interpersonal.

Performance-ul este alcătuit din secțiuni coregrafice foarte bine puse la punct, conectate prin părți de improvizație structurată, acestea din urmă aducând o atmosferă jucăușă, proaspătă. Părțile improvizate se bazează pe cunoștințele și sensibilitatea celor doi interpreți, Sasha și Serioja, aceștia lucrând împreună de foarte mulți ani.

Gravity free point

MASTERCLASS - 16 Iunie 10h00 - 17h30 - Alexandra & Sergey

Punctul zero. Punctul fără conținut. Suspensie.
Tăcerea dintre două momente.
Punctul de unde începem.

Punctul de unde pot schimba direcția cel mai ușor. Acel punct de unde poți reîncepe o nouă poveste. Acel punct de unde pot apărea surprize, de unde totul se poate dezvolta totul într-o noua direcție sau te poți întoarce la punctul sursă. Vom căuta material performativ prin explorarea acestui tip de căutare în dansul nostru. Vom începe împreună și apoi ne vom împărți în grupe care vor avea diferite teme de explorare. La finalul fiecărui laborator ne vom reuni într-un grup mare și vom împărtăși ceea ce am descoperit. Împreună vom stimula revelațiile, ideile, vom dezvolta structuri care vor face vizibile temele cu care lucrăm.
Vom lucra în acest master class cu principiile de bază cu care lucrăm în antrenamentul nostru de dans și în procesul de creație:

  • Sărituri și tehnici de suport
  • Căderi atenuate
  • Punctul zero
  • Redirecționarea mișcării
  • Tehnici de ghidare a atenției

Propunerea noastră este direcționată către dansatori profesioniști, actori, performeri, pentru a le îmbogăți resursele fizice și creative, dar invitația este deschisă și către începători.

17-24
Iunie
2018
Festival
O săptămână de cursuri intensive CI,
laboratoare de compoziție de mișcare și de video-making,
jam-session-uri, schimb de experiență și discuții
+spre final, evenimente deschise publicului:
// performance stradal
// proiecția filmelor create în cadrul festivalului
// performance-ul participanților
//performance-ul profesorilor.
Prețuri:
220 EUR până la 1 Aprilie
260 EUR după 1 Aprilie
// Acces complet la toate cursurile intensive, laboratoare, două mese/zi și alte activități

From Zero to Flying

Curs Intensiv - Scott Wells

Bazându-ne pe tehnicile de Contact Improvisation, vom călători într-o atmosferă care încurajează libertatea de expresie și zborul. Vom lucra, de asemenea, cu tehnici somatice precum Body Mind Centering și Alexander Technique pentru a aprofunda practica acrobatică și a o înțelege dincolo de efortul fizic aparent. De exemplu: a sări ≠ a zbura pentru că a sări presupune o activitate musculară susținută, pe când a zbura are ca mecanică focus-ul asupra scheletului și este influențat de emoțiile și atitudinea celui care acționează. Acesta este doar un exemplu de temă pe care o vom explora.
În privința schemelor acrobatice fiecare își va respecta propriul nivel și va învăța într-un grup susținător care inspiră siguranță - fiecare dintre voi va ajunge să facă ceva ce nu a mai făcut niciodată.
Îmi place să primesc feedback și să îmi adaptez cursul în funcție de personalitatea și capacitățile grupului. De asemenea, vom lucra cu exercițiile mele preferate din CI și cu actualele interese care au luat naștere în urmă cu câteva decenii de lucru și explorare în Contact Improvisation.

În 1981 Scott Wells descoperă plăcerea tehnicii de Contact Improvisation la scurt timp dupa ce a început să practice cu perseverență și pasiune obsesivă dansul modern. A continuat să le practice pe ambele și a absolvit Masterul în dans la Universitatea din Illinois în 1991, iar în prezent este directorul unei companii de dans din San Francisco.
Stilul său de Contact este atletic, pune accent pe libertatea de mișcare, zbor, acrobații fluide (pentru toate nivelurile de experiență), siguranță, precizie, plăcere, rigurozitate. Studenții apreciază adesea la cursurile lui variația între momentele meditative de ascultare, senzuale și lente și momentele jucăușe și foarte intense din punct de vedere fizic. De asemenea, este apreciat faptul că elementele înspăimântătoare și avansate devin ușoare și sigure.

Inner Landscape

Curs Intensiv - Mirva Mäkinen

Principala întrebare pe care o adresează acest atelier se referă la felul în care fac alegeri în timp ce dansez Contact Improvisation. Ce fel de alegeri fac în momentul în care dansez? Care este peisajul meu intern? Cum mă conectez în timp ce dansez cu prezență în interiorul corpului meu și în același timp cu mediul extern? Vom explora cum experiențele de conștientizare somatică caracteristice practicii Contact Improvisation influențează felul în care iau decizii în timp ce dansez. Vom explora de asemenea o parte din principiile de bază ale Contact Improvisation precum: a ne mișca în timp ce primim/oferim greutatea corpului, lucrul cu spațiul sferic și dezorientarea, lucrul cu podeaua, exerciții de anatomie experimentală care vor ghida dansul nostru.
Odată ce începem să explorăm răspunsurile noastre legate de alegerile pe care le facem în Contact Improvisation putem merge mai departe și observa ce tip de valori avem când dansăm. Permitem partenerului nostru să vadă mediul nostru intern și extern? Putem să avem focusul în continuare pe senzații deși suntem văzuți? Mai putem în această situație să ascultăm, vedem, simțim?

Mirva Makinen a absolvit masterul la Universitatea de Arte din Finlanda - secția dans în anul 2000, iar înainte de asta a absolvit un master în educație fizică la Universitatea Jyväskylä. În 2010 a început studiile doctorale la Universitatea de Arte din Helsinki, tema ei de cercetare fiind “Estetici somatice în Contact Improvisation”.

Ecosystem in MOTION

Curs intensiv pentru începători - Elisa Ghion

Un ecosistem este o comunitate în care trăiesc mai multe organisme vii în interacțiune cu elemente din mediul înconjurător precum: aerul, apa, pământul etc., toate acestea trăind într-o interacțiune complexă. Fiecare element are o identitate clară care interacționează cu toate celălalte elemente, în fiecare moment oferind și primind informație într-un schimb continuu și deschis.
Cum ar fi dacă ne-am gândi la noi ca la un ecosistem în mișcare unde fiecare element este o parte a unui întreg?

În acest tip de gândire ne putem raporta la Contact Improvisation ca la un teritoriu comun unde ecosistemele se pot dezvolta.

Vom explora instrumente de baza în Contact Improvisation precum transferul de greutate în mișcare, rularea punctului de contact, a fi în dezechilibru și cu capul în jos, lucrul cu gravitația și momentum (elan), lucrul cu podeaua, mișcarea într-un spațiu sferic.

Toate acestea vor fi aerul, apa, pământul: fundamentele ecosistemului nostru în mișcare.

Fiecare corp este diferit, fiecare persoană primește și procesează informația într-un fel subiectiv. Principiile acestei forme de dans, vor fi elaborate în funcție de lentila personală, fiecare dintre noi gănsindu-și propria cale pentru a încorpora, întelege și dansa această formă.Vom putea relaționa cu ceilalți prin principiile Contact Improvisation dar ne vom păstra în același timp individualitate și unicitatea.

Pe parcursul atelierului vom explora elemente de compoziție și improvizație în grup în așa fel încât să hrănim atât ecosistemul din care facem parte cât și propria noastră partitură.

Poetry film LAB

Laborator de Film - Claus Springborg

“Poetry films” (filmele lirice sau filmele-poezie) sunt o specie de scurt metraje (1-3 minute) create în jurul unui poem. Multe astfel de scurt metraje sunt de obicei filme de animație, însă, în acest laborator ne vom axa pe felul în care dansul poate spijini poezia astfel încât cele doua discipline vor construi împreună un univers unitar. Acest univers poate varia ca atmosferă, unele filme ajungând să fie amuzante, altele grotești, altele meditative, lirice sau stranii, într-un final fiind oricum vă doriți voi să fie. Aduceți cu voi poezia voastră preferată, o cameră de filmat și o cantitate consistentă de curiozitate și deschidere, iar în ultima zi a laboratorului vom organiza o vizionare cu filmele create de voi.

Claus și-a început cariera de dansator în 1995 când a început să studieze balet și dans modern. Din 1999 practică tango, iar din 2010 dansează Contact Improvisation. A predat CI și tango în cadrul mai multor festivaluri și ateliere organizate în toată Europa. De asemenea, Claus compune muzică și scrie poezie și versuri pentru muzica sa. Stilul lui de a preda se bazează pe tehnici experiențiale creând o atmosferă relaxată și plină de umor.

Poetic Movement

Laborator de compoziție - Steve Batts

Acest laborator va oferi participanților oportunitatea să exploreze abordarea tehnicii “poetic movement” (poezia în mișcare) și să o aplice unui proces specific de creație și improvizație. Vom avea mai multe sesiuni în care ne vom urmări reciproc improvizațiile și vom discuta despre ceea ce vedem. Laboratorul va avea la final o prezentare informală cu public.
Practica noastră va include atingerea fizică directă, dar și alte tipuri de contact:
/ Atenție la relația dintre ce face cineva și ce fac ceilalți, în timp și spațiu.
/ Atenție la cum creăm si interpretăm scopul și sensul în mișcare.
/ Atenție la procesul de compoziție colaborativă în timp real.
Intenția este să legăm cercetarea modurilor de a face mișcări (CUM) cu chestionarea motivelor pentru care le facem (DE CE). Pentru a înțelege mai bine ce căutăm atunci când încercăm să dăm un sens mișcării. Să devenim mai buni la a înțelege mișcarea partenerilor noștri de dans și, corporalizând această înțelegere mai bine, să devenim improvizatori mai prolifici.
Cursul va fi interesant pentru actori, acrobați, dansatori și muzicieni, precum și pentru oameni cu experiență în Contact Improvisation.
Va fi de asemenea deschis începatorilor.

Steve Batts dansează și predă Contact Improvisation și practici înrudite de aproximativ 35 de ani. El creează, performează si predă internațional și e în același timp director artistic al Echo Echo Dance Theatre in Derry-Londonderry, Northern Ireland.
www.echoechodance.com

25-30
Iunie
2018
post-festival retreat
Alăturați-vă unei călătorii-experiență în natură, într-un loc departe de civilitație, lângă o pădure fermecată, în apropiere de Sibiu. Retreat-ul va dura 5 zile și va include: 12 ore de atelier intensiv, drumeții și relaxări în natură, mese, foc de tabără și activități în jurul focului, jam-session-uri, loc de campare, spațiu pentru practică individuală + tot ce ne poate oferi natura.

Poiana este situată departe de orice drum sau sat, pe vârful unui deal, învecinându-se cu o pădure magică, contopind sălbăticia cu civilitația, solitudinea cu comuniunea și binevenindu-i pe toți.
Prețuri:
120 EUR până la 1 Aprilie
150 EUR după 1 Aprilie
// Campare în propriul cort, ghidare locală,
3 mese vegetariene/zi, spațiu pentru cercetare și practică, ateliere de dans
max. 20 de participanți
25 IUNIE
17:00 Sosire
17:00 - 18:30 Pe jos către Poiană
18:30 - 20:00 Cina, Relaxare, Foc de tabără
20:00 Jam și cântece în jurul focului
26 - 29 IUNIE
09:00 - 10:30 Mic-dejun
10:30 - 12:30 Practicile de dimineață/ Jam
13:00 - 14:30 Prânz
15:00 - 18:00 Tuning Scores - workshop
18:00 - 20:00 Cina, Relaxare, Foc de tabără
20:00 Jam și cântece în jurul focului
30 IUNIE
09:00 Mic-dejun
10:30 Cerc de final și Jam
Plecarea

Tuning Scores

Workshop de compoziție instantă, în natură- Nóra Hajós

Compoziția, comunicarea și imaginația sunt elementele ce fac parte din tehnica de real-time composition, o metodă dezvoltată de Lisa Nelson.
Acest atelier vă oferă o abordare multi-senzorială care va încerca să răspundă la întrebările: ce “vedem” atunci când privim dansul? Ce “vedem” atunci când suntem în interiorul dansului?

Aceste structuri de lucru oferă instrumente pentru a putea comunica în interiorul și în afara dansului și fac vizibile felurile în care fiecare dintre noi înțelegem și dăm un sens mișcării. Vom inița un dialog jucăuș și riguros în același timp, un dialog al acțiunilor și mișcărilor despre spațiu și timp și despre dorința înnăscută de a ne compune propria experiență.

Atelierul va fi susținut de Nóra Hajós (HU/USA), dansatoare/performer, profesor, care a lucrat și a studiat cu Lisa Nelson timp de peste 25 de ani.
Nora a practicat și predat “Tuning Scores” în natură în mai multe țări având experiență în ceea ce înseamnă lucrul în spațiu neconvențional. De asemenea, ea caută autenticitatea în dans, ceea ce este vizibil în alegerile pe care le face. Ca performer este interesată de mișcarea care se creează în timp real prin conexiunea cu senzațiile, action painting (gestualism) și alăturarea cuvantului, gestului, mișcării, imaginii.

/Profesori

Scott Wells

- SUA -

Nóra Hajós

- Ungaria/SUA -

Steve Batts

- Irlanda -

Mirva Mäkinen

- Finlanda -

Claus Springborg

- Danemarca -

Alexandra & Sergey

- Republica Moldova -

Elisa Ghion

- Italia -

/Invitati speciali

Daniel Dragoescu

- Romania -

Inna Falkova

- Ucraina -

Svitlana Pashko

- Ucraina -

Valentina de Piante Niculae

- Romania -